Thursday, September 28, 2006



I wouldn't be doing it if I wasn't learning something myself.

That was the words of Sreenath Sreenivasan tonight. 3 hours bombardement with information on blogging and journalism. E.g. blogs that are changing America and the world. Blogs that are overhyped & a waste of time.

See the live notes and topics dicussed and explained from our lecture here - done of the very fascinating software writely.com

And check this out www.lifehacker.com and www.footnoted.org just two of the examples mentioned. Complete list is of interesting blogs and whatever's next is here.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej Lotte

Forfriskende initiativ :-)

Jeg er lidt i tvivl om jeg skal skrive på engelsk her, eller om det er dansk, der er det fortrukne sprog.

Jeg kan sagtens se at der er et ENORMT - og stadigt nyt - potentiale i at anvende weblogs og tilknyttede teknologier til journalistiske, PR og kommunikative formål.

Jeg har i flere år interesseret mig for - og rådgivet virksomheder i - hvordan selvsamme værktøjer og mekanismer kan finde anvendelse internt i virksomheder.

Men det er lige som om at det potentiale ikke ses, eller snakkes om, i samme grad som den den dagsorden du også taler ind i. Ved du hvorfor?

Jeg synes jo at det PR-mæssige/kommunikative kun er toppen af isbjerget og ser at weblogs m.m. i højere grad kan anvendes til at demokratisere vidensprocesser internt i virksomheder og jeg kan også pege på et direkte ROI - return on investment - ved de satsninger vi i Connecta har været med til.

Er diskursen et udtryk for at det er journalister og kommunikationsfolk som ser udbredelsen af weblogs som den største udfordring for deres daglige praksis - eller hvad er årsagen tror du?

Alt det bedste

8:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hejr Lotte - dejligt at du valgte at blogge om turen - tror det kan blive rigtig spændende at følge din rejse.

Jeg synes, det er en fantatisk pointe, at man også gør det for sig selv - for selv at lære noget.

Ikke at man KUN blogger for sig selv - for selvfølgelig gør man det også for at få dialog og samtaler i gang og for at finde de andre, der også er interesseret i det, man taler om - så det er ikke en ensrettet gade.

Men det kræver ressourcer at blogge - i form af tid og overskud og lyst til at gøre det - og derfor siger jeg også altid at bloggen er nødt til at være båret af passion - (udover noget strategisk og noget velovervejet) - og måske er det derfor det er svært?

10:04 AM  
Blogger Lotte Malmgren said...

Hej Hans Henrik og Trine-Maria,

Jeg er også i tvivl om, hvilket sprog jeg skriver på?!

Noget af min blog vil være på engelsk, primært fordi en del af mine amerikanske kilder og kontakter kigger og klikker med. De kender måske nok danske ord som skål og viking, men de optræder ikke så tit i min tekst :-) Så for deres skyld.


Og jeg tror faktisk at du har delvis ret i din antagelse. Vi journalister er generelt ikke gode og heller ikke opdraede til at dele vores viden og kontakter med offentligheden og hinanden. Vi holder meget af vores 'solo'ting og beskytter vores kilder. Noget andet som jeg igen og igen hører fra andre kolleger - så sent som i dag i min mailbox - er spørgsmålet omkring troværdighed.

Min journalistveninde (som vi her lader være anonym) skrev følgende tidl. i dag til mig:

Nu siger jeg noget "forstokket" noget: Jeg oplever blogging som en fusion mellem journalistik/reklamering og dagbogsskrivning. Og den sammenblanding ødelægger den journalistiske troværdighed. (Det der må være tilbage af den, sic!) Jeg gider ikke læse hastigt nedfældede daglige tilsyneladende personlige tekster om dette eller hint skrevet af mennesker, jeg ikke kender, og som tydeligvis har en kommerciel dagsorden - gør du? Derfor vil blogging forsvinde ud i det tomme rum i løbet af nogle år.


Så ja jeg tror, at mange journalister opfatter bloggen som en delvis trussel og stor udfordring. For at blogge skal man stort set 'unlearn everything you've learned as a journalist' - som vores journalist-professor-blog-underviser Sree sagde det i går.

Spændende.

Og, det med passionen, som Trine-Maria påpeger er ganske afgørende for en blogs troværdighed og ægthed. Det er netop det, der gør om man gider læse med eller ej.

Måske siger den forholdsvis beskedne interesse for blogging blandt danske journalister og medier også noget helt andet om, hvor megen passion der egentlig brænder hos mange journalister i det danske mediebillede generelt?

5:33 PM  

Post a Comment

<< Home