Wednesday, September 27, 2006

Mediebutikken og dens kunder.
Medierne former ikke den offentlige mening. De indretter sig efter den. Som andre forretninger har de delt et marked imellem sig og føjer deres publikum for at sælge deres produkt. Man holder sin avis, fordi man vil se sine opfattelser bekræftet.
Saadan skrev journalisten og forfatteren Flemming Chr. Nielsen i en glimrende kronik i Politiken i forgaars.
Er det lige saa med blogs? At vi kun læser og er interesserede i de blogs, som vi er enige i, og som ikke udfordrer os. Og man som blogger praktisk talt kun henvender sig til og for de mennesker, som man sympatiserer med og deler holdninger med? Hvor mange af os gider lige følge med i føljetoner om missekatte, strikketøj og syrede dagbøger - hvis bloggens bagmandkvinde ikke er en ligesindet? Tør du skifte din medie- eller blogbutik ud?

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Næh men det skal man vel heller ikke? Jeg vil gerne udfordres og møde meninger, som ikke er præcis som mine, men jeg gider ikke tale om katte eller om strikketøj.

Det gider jeg heller ikke, hvis de er i avisen eller i tv.

Det betyder ikke at jeg ikke anerkender at folk med katte eller strikketøj kan føre interessante samtaler om de emner - og noget af det lækre ved blogs og nichemeider i det hele taget er, at man kan nørde om præcis det man har lyst til?

9:48 AM  
Blogger Lotte Malmgren said...

Præcis.

Og i aften, torsdag, skal jeg møde en af 'guruerne', Chris Anderson, fra Wired Magazine, der på New York Public Library vil tale netop om disse nicher og sin seneste bog “The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More”. Så mere om det senere.

5:43 PM  

Post a Comment

<< Home